Witam na moim reaktywowanym blogu (poprzedni blog: http://shade-ertai.blogspot.com)! Zmieniło się wiele: w najbardziej widoczny sposób adres, gdyż własny hosting daje mi więcej możliwości, i layout, który mam nadzieję spodoba się moim czytelnikom. Nie zmieniła się koncepcja – nadal blog tematycznie poświęcony jest fantastyce – w szczególności grom fabularnym. Być może w przyszłości trafią się też inne tematy – nie jest to nic pewnego. Upewnię się wtedy, że łatwo będzie można filtrować treść po kategorii.


Scion

Na pierwszy ogień wprowadzenie i opis mało znanego w Polsce systemu Scion. W swojej karierze fandomowej poznałem w Polsce tylko garstkę ludzi , którzy mieli okazję w tę grę zagrać lub ją poprowadzić. A szkoda, bo Scion ma swój niepowtarzalny klimat.

Opis ten jest kompletnym skrótem zawartości podręcznika Scion: Hero i stanowić ma pomoc naukową dla graczy zaczynających grę w Sciona oraz dla wszystkich, którzy zainteresowani są tym systemem.

Wydanie

Scion to trzy pokaźne podręczniki podstawowe wydane w języku angielskim:

  • Scion: Hero – zawiera podstawowe zasady oraz umożliwia stworzenie Herosa – wraz z dostępnymi dla niego nadnaturalnymi mocami. Ponadto m.in.  dostępna jest lista antagonistów odpowiednich dla Herosów oraz pierwsza część przykładowej kampanii.
  • Scion: Demigod – pozwala m.in. rozwinąć postać do poziomu Półboga, opisuje półboskie moce oraz zawiera opis wielu legend i mitologicznych miejsc. Pod koniec oczywiście antagoniści i druga część przykładowej kampanii.
  • Scion: God – dla postaci, które osigneły poziom Boga. Daje narzędzia do prowadzenia takiej postaci i opisuje boskie moce. Ponadto zawiera bardzo ciekawy opis kosmologi świata. A na końcu wrogowie oraz trzecia, finałowa część kampanii przykładowej.

Realia

White Wolf. Wiecie już co to oznacza? Gra osadzona jest w rzeczywistości podobnej do naszej. Bardzo podobnej. Tym razem zamiast wilkołaków, magów czy mrocznych wampirów czających się w mrokach mrocznych ulic dane nam będzie spotkać… herosów. Ba, to właśnie herosami – dziećmi bogów – zagramy!

Sam podręcznik nie określa bardziej precyzyjnie realiów. Rzeczywistość gry odpowiada naszej współczesności. Wiemy też, że według gry w naszym świecie istnieją bogowie i że mają potomków. Wiadomo, że istnieją mityczne stwory. Wiemy, że największymi wrogami bogów (poza nimi samymi) są Tytani wraz ze swoim pomiotem. Ale na przykład to jaka jest świadomość przeciętnego obywatela i jak bardzo ukryty jest mityczny świat przed oczami zwykłych ludzi nie zostało określone. Jeżeli MG ma wizję cichej wojny ukrytej przed wzrokiem śmiertelników może tak właśnie połączyć mitologię z naszymi realiami. Jeżeli MG woli stoczyć walkę ze smokiem na szczycie drapacza chmur lub walkę z krakenem w porcie – ma możliwość tak prowadzić kampanię. Być może nasz świat w którym działają boskie siły wygląda inaczej, a być może codzienność zwykłego śmiertelnika niczym się nie różni od naszej – decyzja jak dokładnie wygląda świat zostawiona jest na barkach Mistrz Gry.

Scion: HeroPostacie graczy w realiach

Jesteś dzieckiem boga, tak? Zeusa, Pana Olimpu? Ozyrysa, egipskiego boga Śmierci? Ogouna, ducha wojny voodooizmu? A może popularnego ostatnio Thora, Asgardzkiego władcy piorunów? Podręcznik podstawowy zakłada, że postać gracza pochodzić będzie od rodzica należącego do jednego z sześciu panteonów:

  • The Aesir – władcy Asgardu – czyli Odyn wraz z rodziną i przyjaciółmi. Bogowie ceniący waleczność, dobrą opowieść ale i spryt
  • The Amatsukami – to najpotężniejsze kami w religii shinto. Bogowie bardzo złożonej religii Japonii
  • The Atztlanti – bogowie Azteków. Tak, to (w znakomitej większości) krwawe bóstwa, żądające ofiar… po to, aby cykl istnienia mógł trwać. Wszakże dla Azteków koniec to też nowy początek
  • The Dodecatheon – bogowie greko-rzymscy. Zeus i cała ferajna awanturniczych, zboczonych i kapryśnych bogów i bogiń Olimpu.
  • The Pesejet – bogowie starego Egiptu ceniący hierarchię i porządek społeczny
  • The Loa – duchy voodoo, religii, która jest połączeniem wierzeń Afrykańskich z kulturą katolicką

Więcej panteonów opisanych jest w dodatku Companion. Można też znaleźć fanowskie rozszerzenia w Internecie. No i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samemu poszerzyć listę dostępnych panteonów. Nie będzie to ani trudne, ani czasochłonne, ani problematyczne. Jedyną większą trudnością może być specjalna ścieżka Darów, którą trzeba stworzyć (każdy panteon ma własną, unikatową).

Wiemy już kim jest rodzic postaci gracza. To teraz trochę o samej postaci gracza:

Dzieci bogów przed Wizytacją rzadko są świadomi swojego pochodzenia. Zazwyczaj wychowują się jak zupełnie normalne dzieci, często pół-sieroty, które nie poznały swojego ojca lub matki albo pozostają nieświadome, że osoba uznawana przez nich za rodzica wcale nim nie jest. Niektórzy (niedoszli) herosi umierają nigdy nie poznawszy swojego prawdziwego dziedzictwa. Czasem jednak rodzic lub jego wysłannik składają takiej osobie Wizytację.
Wizytacja to kluczowy moment i punkt zwrotny w życiu bohatera. Zazwyczaj to właśnie wtedy dowiaduje się o swojej naturze. I to właśnie wtedy naprawdę staje się Herosem. Uświadamia sobie swoją siłę i uczy wykorzystywać swoje nadnaturalne Dary oraz otrzymuje od swojego rodzica pewne specjalne podarunki…

Co wyróżnia Herosa

Czymże byłby heros bez nadnaturalnych mocy? W Scionie do dyspozycji dostajemy sporo narzędzi, które wyróżniają Herosów na tle zwykłych ludzi:

Dary (Boons) – podzielone na 3 główne kategorie z których każda podzielona na różne aspekty. I tak mamy:

  • Dary Ogólno-użytkowe (General Purpose) – podzielone na szesnaście (w podręczniku podstawowym) ścieżek. Mamy tutaj: Zwierzę (Animal), Chaos, Ciemność (Darkness), Śmierć (Death), Ziemię (Earth), Żyzność (Ferility), Ogień (Fire), Strażnik (Guardian), Zdrowie (Health), Sprawiedliwość (Justice), Księżyc (Moon), Psychopompa (Psychopomp), Niebiosa (Sky), Słońce (Sun), Wojnę (War) i Wodę (Water). Każda ze ścieżek daje do dyspozycji inne moce o naturze odpowiadającej tej ścieżce.
  • Dary Specjalne – związane z manipulacją ważnym w grze Przeznaczeniem. Są to: Przepowiednia (Prophecy), Tajemnica (Mistery), Magia (Magic)
  • Dary Panteonu – unikalne dla każdego panteonu. I tak pochodzący od Aesir herosi potrafią związać swoją krwią zwierzęta i ludzi, a Ci w których płynie krew bogów shinto potrafią rozmawiać z kami.

Epickie wartości Atrybutów (Epic Atributes) – wyznaczają m.in. ilość automatycznych sukcesów w testach powiązanych z danym atrybutem. To dzięki nim Heros potrafi np. rzucać samochodami (Epic Strength), sprawnie unikać pocisków (Epic Dexterity), za pomocą kilku słów wszcząć wojnę gangów (Epic Manipulation) lub z największego wroga zrobić sojusznika (Epic Charisma).

Sztuczki (z racji braku lepszego tłumaczenia. W oryginale: Knacks) – powiązane są z Epickimi Atrybutami i pozwalają na wywarcie dodatkowych efektów związanych z danym atrybutem. Np. regenerację obrażeń (z Epic Stamina) czy działanie jako pierwszy w walce (Epic Wits).

Nadania (również z braku lepszego tłumaczenia. W oryginale: Birthrights) – przekazane podczas wizytacji prezenty od boskiego patrona. Dla Herosa dostępne są cztery ich rodzaje:

  • Relikt (bardzo ważne, umożliwiają m.in. korzystanie z Darów),
  • Stwór (zwierzęcy sprzymierzeniec postaci – od kruka po mitycznego kirkina)
  • Przewodnik (doradca i patron wspierający postać)
  • Pomocnicy (słudzy i pomagierzy)

Cnoty – wartości uznawane przez dany panteon. Każdy panteon ma zestaw czterech cnót, a Heros posiadający wysoki parametr określonej Cnoty może wspomóc nim testy wykonywane podczas gdy postępuje zgodnie z założeniami tej Cnoty. Wadą jest fakt, że Herosowi, który posiada wysoką wartość jakiejś cnoty, trudno postępować jest wbrew niej. Odwaga może się przydać, ale odważny bohater nie będzie mógł się tak łatwo wycofać z bitwy, nawet gdy przegrana jest pewna.

A na koniec najważniejsze:

Legenda. Prawdopodobnie najważniejsza cecha Herosa. Przedstawiona jest w skali 2-12 (mniej niż 2 posiadają ludzie i niektóre mityczne stwory). Będąca mechanicznym odpowiednikiem Potęgi Krwi, Gnozy czy Dziwu z innych gier White Wolfa. Wyższa wartość oznacza:

  • dostęp do Darów i Epickich Atrybutów wyższego poziomu
  • więcej Punktów Legendy, które wydawane są do aktywowania Darów itp.
  • powyżej pewnego pułapu (6) dostęp do wyższych wartości Atrybutów głównych
  • osiągnięcie pewnego poziomu Legendy (5) oznacza przemianę Herosa w Półboga
  • osiągnięcie 9 poziomu legendy oznacza przemianę Półboga w Boga

Tak. Herosi jak najbardziej mogą dołączyć do swojego panteonu i zasiąść wśród pozostałych Bogów danej religii. Jednak Legenda ma swoje złe strony. Będąc katalizatorem wydarzeń wszystkie istoty posiadające Legendę tworzą dwa efekty uboczne:

I) Wiązanie przeznaczeniem (Fatebinding) – działa dwojako:

Po pierwsze działa na postacie znajdujące się w otoczeniu Herosa, który wykorzystuje swoją moc. Heros taki może przyciągnąć takie osoby, splatając ich przeznaczenie z własnym i sprawiając, że staną się one częścią jego historii. Przyjmując konkretną rolę (nemezis, ofiary do ratowania, beznadziejnie zakochanego, pechowego towarzysza itp.) będą powracać i pojawiać się w życiu bohatera spełniając swoją rolę.

Po drugie przywiązuje bohatera do tego co robi. Przeznaczenie zacznie oczekiwać od bohatera, że będzie zajmował się dalej tym samym wypełniając swoją rolę. Zatem bohaterowi, który długo zajmuje się rozwojem swojej firmy trudno będzie ją porzucić, a mafiosie trudno będzie rozstać się ze swoimi kryminalnymi nawykami.

II) Bohater zawsze znajduje się w centrum wydarzeń (Fateful Aura) – bohater działa jak katalizator wydarzeń – im wyższa legenda bohatera tym większe prawdopodobieństwo, że zwykły sobotni spacer zamieni się w pościg z wybuchami w tle, a wizyta w pubie w strzelaninę. Wygasłe wulkany lubią się aktywować akurat wtedy, kiedy w pobliżu znajduje się bohater z wysoką Legendą, a dziwne wydarzenia w mieście lubią się zbiegać w czasie dokładnie z czasem przybycia Herosa.

Antagoniści

Najbardziej interesującym elementem fabuły jest oczywiście konflikt. Świat w którym Herosi po prostu żyją i pomagają ludziom w budowaniu społeczeństwa nie jest ciekawy. Świat w którym Herosi z różnych Panteonów, o różnych poglądach i z różnymi kodeksami moralnymi biorą udział w Wielkiej Wojnie Bogów z Tytanami to już dużo ciekawsza opowieść. Kim więc są antagoniści, którzy stają na przeciw naszym Herosom:

Inni Bogowie, Półbogowie i Herosi

Nienawiść, konkurencja, niesnaski, pogarda, pycha i wiele, wiele innych czynników sprawia, że bogowie łatwo popadają w konflikty ze sobą nawzajem. W dodatku niektórzy oddali się w służbę Tytanom stając przeciwko dotychczasowemu porządkowi świata.

Tytani i Pomiot Tytanów

Głównymi wrogami BG zazwyczaj są jednak Tytani i stworzone przez nich stwory oraz ich pomiot. Sami tytani to obalone przez Bogów dawno temu pierwotne, nieokiełznane i niszczycielskie siły – tak jak np. Gaya personifikująca dziką naturę.
Wiele tysiącleci temu Tytani zostali pokonani przez Bogów i wtrąceni do lochów głęboko w Podziemnych Światach (Underworlds). Teraz jednak, w tajemniczy sposób, te niszczycielskie siły wydostały się i są rządne zemsty na swoich dzieciach – na Bogach.

Graczu, poza mechanicznymi szczegółami, które wyjaśni Ci Twój MG, wiesz już wszystko, co musisz wiedzieć, aby rozpocząć swoją przygodę w świecie mitów. Jest oczywiście wiele szczegółów, które wyjaśnić może Ci tylko podręcznik oraz wiele tajemnic, które być może poznasz odkrywając świat Bogów i Tytanów. Pozostaje mi życzyć Ci powodzenia oraz wielu naprawdę epickich sesji.